PS-puhe sekä muutosesitykset budjettivaltuustossa 13.11.2017

Rouva puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, virkamiehet ja yleisö,

Meidän päättäjien tulee ratkaista kaupungin ongelmia niin, että asukkaat voivat keskittyä rauhassa omaan arkeensa.

Meidän tehtävämme onkin perehtyä asioihin itsenäisesti, selvittää, kyseenalaistaa ja tehdä vastuullisia päätöksiä, jotka ovat asukkaiden ja tulevaisuuden kannalta parhaita mahdollisia. Kaikkia virkamiesten esityksiä, laskelmia ja arvioita ei kannata niellä karvoineen päivineen. Meidän tulee haastaa itsemme ja virkamiehistömme rakentamaan tulevaisuutta paremmin ja viisaammin.

Vuoden 2018 budjetti on ensimmäinen todella merkittävä päätös, jolla me keväällä 2017 valitut valtuutetut voimme rakentaa Hämeenlinnaa. Meidän päättäjien tulee erityisesti nyt muistaa, että tärkein tehtävämme on ajaa asukkaiden etua. Kaupungin toiminnan ja yhteisten rahojen käytön tulee olla moitteetonta ja avointa. Budjetteihin ei saa leipoa sisään vastuuttomuuksia, piittaamattomuutta tai yllätyksiä vaan niiden pitää olla mahdollisimman ymmärrettäviä, tietoon pohjautuvia ja avoimia.

Meille päättäjille on kyse myös omantunnon budjetista. Kaikki päätökset mitä nyt hyväksyt sekä päätösten seuraukset ovat vastuullasi.
_____

Kaupungin omat sekä valtakunnalliset organisaatiouudistukset mahdollistavat tasapainoisen talouden ja kaupunkilaisille hyvän tulevaisuuden. Jo pelkästään se, että olemme päässeet eroon byrokraattisesta ja kalliista tilaaja-tuottaja-mallista avaa uusia mahdollisuuksia.
_____

Ensi vuoden budjettiesitys onkin pääosin sellainen, että se mahdollistaa hyvän tulevaisuuden. Kiitos siitä erityisesti talous- ja hallintojohtaja Jussi Oksalle, joka on muistuttanut meitä kaupunkimme talouden vakavista ja todellisista vaikeuksista ja riskeistä väsymättä.

Hyvä tulevaisuus ei kuitenkaan rakennu itsestään eikä ilman muutoksia esitettyyn budjettiin. Kaupungin taloudenpidossa tulee painottaa aikaisempaa enemmän ennaltaehkäiseviä palveluja, kaupungin omistamien rakennusten hyvää kuntoa sekä investointeja, jotka ovat asukkaiden kannalta välttämättömiä. Eivät pröystäileviä tai tuottamattomia. Koulu- ja päiväkotiverkon investoinnit on asetettava etusijalle. Kaupunkilaisten elinympäristöä tai olosuhteita ei tule heikentää taikka elinkustannuksia kasvattaa. Tässä asiassa ollaan oikealla tiellä: veroja ei nosteta. Kaupungin omaa palvelutuotantoa tulee kehittää ja siinä tulee painottaa lasten ja nuorten palveluja sekä eri toimialojen hankintaosaamista. Hankintaosaamisen vahvistamisen myötä on mahdollista saada aikaan merkittäviä säästöjä palvelu- ja tavaraostoissa sekä rakennusinvestoinneissa. Ulkoisia ostoja tulee leikata hallitusti ja suunnitelmallisesti.
Kaupungin tulee päättää investointi- ja suunnittelurahojen sitomisesta Kantasairaala-hankkeeseen vasta sen jälkeen kun hankkeelle on myönnetty poikkeuslupa, lopullisesta sijoittumisesta ja tontista on tehty sitova päätös ja hankkeelle on myönnetty rahoitus. Hanketta tulee edistää kaupunkilaisten edun mukaisesti eikä SOTE-lähipalveluja tule ajaa nykyisten suunnitelmien mukaisesti alas.
_____
Koulu- ja päiväkotiverkosta ei tämän budjetin yhteydessä päätetä, mutta me edellytämme, että palveluverkkoa kehitetään päteviin laskelmiin ja arviointeihin perustuen ja monimuotoinen palveluverkko turvataan. Investoinnit on tehtävä kokonaisuudessaan ammattimaisesti ja vastuullisesti. Korjaus- ja jopa uudisrakentamisen toteuttamisen ja valvonnan puutteet, rakennusten hoidon ja huollon laiminlyönnit sekä lasten, nuorten ja henkilökunnan kannalta liian myöhäinen puuttuminen ongelmiin eivät saa enää toistua.

Budjettitekstissä on erityisesti yksi kouluja ja päiväkoteja koskeva helmi s.27: ”Investointien osalta noudatetaan periaatetta, jonka mukaan kaupunkikonsernin palveluihin liittyvät tilat rakennetaan perustasoisiksi ja tilaratkaisut ovat yksinkertaisia….Rakennusten tulee olla turvallisia vakioratkaisuja”. Valtuustoryhmämme kannattaa tätä linjausta lämpimästi.
Tänne ei tarvita Suomen erikoisimpia, suurimpia tai kalleimpia päiväkoteja ja kouluja. Tänne tarvitaan sen sijaan Suomen terveellisimmät ja turvallisimmat päiväkodit ja koulut. Perustasoiset puitteet, joissa on turvallista ja hyvä leikkiä, kasvaa, oppia, opettaa ja tukea. Hengittää ja kehittää.

Rakennusten hoidon ja huollon lisäraha on yksi konkreettinen esimerkki siitä, miten me haluamme turvata nämä terveelliset ja turvalliset tilat. Esitämme myös hankintaosaamisen vahvistamista niin talonrakennus- kuin infrapuolellakin, sillä se mahdollistaa tulevaisuudessa paitsi turvallisia ja terveellisiä rakennuksia myös mittavia säästöjä.

Tulevaisuuden kunnissa lasten kasvu-, kehitys- ja opetusympäristöt ovat niitä kohtia, joissa kuntapäättäjät voivat ensimmäiseksi vaikuttaa asukkaiden hyvinvointiin. Elämän hyvä perusta luodaan varhaislapsuudessa. Haluammekin sijoittaa tulevaisuuteen ja ennaltaehkäiseviin palveluihin aikaisempaa enemmän ja vahvistaa varhaista tukea niin, että perheiden kannalta raskaiden erityispalveluiden tarve vähenee. Haluamme turvata lasten turvallisen ja rauhallisen hoito- ja kasvuympäristön. Ryhmäkokoja ei tule kasvattaa. Esitämmekin varhaiskasvatukseen ja koulumaailmaan yhteensä 775 000€:n lisämäärärahan.
_____
Budjetissa näkyvät myös menneet virheet. Osan kohdalla korjausliikkeet on jo aloitettu, kuten käynnissä oleva konsernirakenneuudistus osoittaa. On hienoa, että paisutettua yhtiörakennetta, johon on piilotettu runsaasti kaupunkilaisten maksamaa toimintaa karsitaan lopultakin urakalla. Valtuustoryhmämme haluaa vauhdittaa uudistusta myös budjetin keinoin. Turhilta ja tuottamattomista yhtiöitä ei tarvitse ostaa palveluja tai tukea entiseen malliin.
Yhtiöt jotka eivät tuo kaupunkilaisille lisäarvoa on ajettava alas. Ainakin Eteläranta Oy ja Pysäköinti Oy on ajettava alas jo 2018. Pysäköinti Oy on siirrettävä kaupungin taseeseen. Linnan Kehitys Oy ei ole tuottanut haluttua tulosta, vaikka sitä on tuettu runsain verorahoin jo vuosia. Esitämme, että yhtiön rahoitusta leikataan merkittävästi.
_____

Perussuomalaisten mielestä Hämeenlinnan parasta vetovoimaa olisi se, että täällä voisi elää Suomen parasta arkea. Kaupunki, jonne jäädään, koska täällä on niin hyvä elää. Jäädään vaikka työt siirtyisivät tai elämäntilanne muuttuisi. Hämeenlinna onkin jo osoittanut vetovoimansa suhteessa eläkeläisiin ja myös siitä on pidettävä kiinni.
Vetovoimaisessa Hämeenlinnassa Perusasiat olisivat kunnossa ja tämä olisi rehellisesti keskikokoinen kaupunki, joka ei turhia tuhlaile ja pöhise vaan keskittyy oleellisiin, arkisiin asioihin.

Perussuomalaiset tekevät budjettiin lukuisia muutoksia aivan kuten kaupunginhallituksessakin. Esityksemme sisältää useiden miljoonien lisäsäästöt sekä 1,3M€:n lisäsatsauksen tulevaisuuteen. Parhaan suomalaisen arjen rakentamiseksi.

Ryhmämme toivottaa kaikille hyvää ja vastuullista kokousta!

PS-ryhmän muutosesitykset KV 13.11.2017

Konsernipalvelut
s.41. Taulukko. Konsernipalvelut yhteensä. Säästöesitys kokonaisuudessaan -2,5M€ (palveluostot).
s.41. Taulukko. Kaupunginhallitus ja -valtuusto. Kululeikkaus -800 000€ (palveluostot -0,5M€, Verkatehdas -150 000€, Eteläranta Oy -150 000€)
s.42. Taulukko. Kaupunginjohto. Kululeikkaus -100 000€.
s.43. Taulukko. Talous, hankinnat, omistajaohjaus. Kululeikkaus -100 000€.
s.45. Tekstimuutokset / summat. Strategia, kehittäminen, työllisyys ja tietohallinto.
– Elinkeinokonsernin rahoitus ja muu elinkeinokehittäminen, leikkaus -1M€
– Strategian ja kehittämisen hallinto, leikkaus -100 000€
– Toiminnan kehittäminen ja hankkeet, leikkaus -300 000€
– Tietohallinto, leikkaus -100 000€)

s.46. Taulukko. Kululeikkaus -1,5M€

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta

s.49 Sihy-lautakunnan henkilöstökuluihin lisätään 775 000€. (Neljälle varhaiskasvatusalueelle rekrytoidaan yhteensä kahdeksan perhetyöntekijää yht. 300 000€, varhaiskasvatukseen kymmenen uutta ryhmäavustajaa yht. 300 000€, koulukuraattori- / psykologipalveluita lisätään 100 000€, rekrytoidaan hankintapäällikkö 75 000).
s.49. lisätään tekstiin kolmannen kappaleen viimeistä lausetta ennen lause ”Palkataan toimialakohtainen SiHy hankintapäällikkö 75 000€ (palveluverkko sekä rakennusten huolto- ja ylläpito)”.
s.51. lisätään taulukon kohtaan toimintakulut kululisäys 600 000€.
s.52. lisätään tekstiin toisen kappaleen jälkeen lause ”Koulukuraattori/-psykologipalveluita lisätään niin, että tarjonta on parempaa kuin maassa keskimäärin”.
s.52. lisätään taulukon kohtaan toimintakulut kululisäys 100 000€.

Sosiaali- ja terveyslautakunta

s.56. Tekstimuutos. Toimenpidetaulukon Kantasairaala-teksti poistetaan ja tilalle laitetaan teksti: ”Kanta-sairaalahanketta edistetään kaupunkilaisten edun mukaisesti”.
s.64. Tekstilisäys. Sivun viimeisen kappaleen jälkeen lisätään lauseet ”Kantasairaala-hanketta edistetään kaupunkilaisten edun mukaisesti. Hankkeeseen ei sidota investointirahoja tai muita resursseja ennen kuin sille on myönnetty poikkeuslupa, lopullisesta sijoittumisesta on tehty sitova päätös ja sille on myönnetty rahoitus”.
Kaupunkirakennelautakunta
s.68. Tekstilisäys kolmannen kappaleen jälkeen ”Uusien kehittämishankkeiden rahoittamiseen sitoudutaan vasta sen jälkeen kun koulu- ja päiväkotiverkon edellyttämien välttämättömien investointien rahoitus on turvattu”.
s.68 Pois sanat ”Keskeisinä hankkeina edistetään”. Tilalle lause ”Seuraavia hankkeita edistetään taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristön kannalta kestävästi.”
s.68. Tekstilisäys/ kohdan 4) loppuun ”Kantasairaala-hankkeeseen ei sidota investointirahoja ennen kuin hankkeelle on myönnetty poikkeuslupa, sijoittumisesta on sitova päätös ja hankkeelle on myönnetty rahoitus”.
s.68. Tekstimuutos. Palveluiden tavoiteteksti. ”Strategisesti merkittävät kaavoitus- ja maanrakennushankkeet, joiden toteutuksesta päätetään erikseen, pysyvät tavoiteaikataulussa”.
s.69. Taulukko. Henkilöstökuluihin lisäys 55 000€ (hankintapäällikkö 75 000€ sekä -20 000€ suunnitellun hankejohtajan kuluista). Palveluostoista leikkaus -300 000€, avustuksista -200 000€ (Pysäköinti Oy).
s.70. Tekstimuutos ja -lisäys. Hankejohtajan palkkaaminen 80 000€. Hankejohtaja rekrytoidaan avoimella haulla.
s.71. Taulukko. Poistetaan Hattelmalantien ja Taimistontien muutosten investoinnit TA 2018 varaus/ -0,5M€.
s.71. Taulukko. Leikataan kuluista -20 000€ (hankejohtajan palkkaleikkaus).
s.72. Tekstimuutos. Poistetaan lause ”Kantasairaalaa edistetään aloittamalla Vanajantien ja Katisten kiertoliittymän välisen alueen kaavoitus (ns. Paasikiventien jatke)”.
s.73. Poistetaan lauseesta ”ja Tavastian uuteen lukioon”….
s.73. Tekstilisäys sivun loppuun ”Pitäjien liikunta- ja leikkipaikkojen sekä muun infran kunnossapito huomioidaan oikeudenmukaisesti”.
76. Tekstilisäys. ”Kiinteistönhoidon ja -kunnossapidon määrärahoja lisätään tämän vuoksi 500 000€. Taulukkoon toimintakuluihin lisäys 500 000€.
s.86 Toinen kappale korjataan seuraavanlaiseksi: ”….Kaurialan lukion muutos yläkouluksi ovat käytettävissä mikäli palveluverkkoselvitys niin edellyttää. Investoinnit voidaan kohdentaa myös toisin.
s.86. Taulukko. TS 2020 poistetaan 3M€ pysäköinnistä.

Strategisten tytäryhtiöiden valtuustoon nähden sitovat tavoitteet 2018

Talousarvion 2018 liitteeksi esitetyissä strategisten yhtiöiden tavoitteissa ja mittareissa on edelleen merkittäviä puutteita, joten ne tulee palauttaa valmisteluun. Tavoitteisiin tulee palata uudelleen syksyllä 2018.

Maankäyttö-liite

s.97. Tekstimuutos. Poistetaan lauseet ”Engelinrannan kaavoitus alkaa Paasikiventien varrella”, ”Paasikiventien jatkeelle tehdään asemakaava” ja ”Harvialantien ja Viipurintien kulmaukseen suunnitellaan Kantasairaalaa”.

s.99. Taulukko. Poistetaan Engelinranta, Paasikiventien siirto, Paasikiventien jatke ja Kantasairaala.

Aihe(et): Kannanotot. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihin.
Jaa Twitterissä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *