Hankintojen läpinäkyvyyden ja tasapuolisuuden lisääminen on kaikkien etu

Mielipide julkaistu Kaupunkiuutisissa 10.11.2018

Suomi kuuluu EU:n korruptioselvityksen mukaan EU:n kärkijoukkoihin korruption torjunnassa. Me emme kuitenkaan ole saaneet puhtaita papereita, sillä meilläkin on merkittäviä kehittämistarpeita. EU edellyttää Suomea lisäämään avoimuutta julkisissa hankinnoissa etenkin kuntien ja aluehallinnon tasolla (EU:n korruptiontorjuntakertomus 2014).

Useat tutkimukset ja selvitykset osoittavatkin, että julkiset hankinnat voivat aiheuttaa kunnissa epäeettistä tai korruptiivista toimintaa. Erityisen korruptioalttiita toimialoja ovat rakennusala, julkiset hankinnat ja tarjouskilpailut, yhdyskuntasuunnittelu sekä poliittinen rahoitus ja päätöksenteko (Korruption ja eettisyys kunnassa, Kuntaliitto 2018 ym.). Vaasan yliopiston viime vuonna valmistunut kansalaistutkimus, jossa keskityttiin korruptioon osoittaa, että kotimainen korruptio piiloutuu yhteiskunnan rakenteisiin ja hankintoihin. Selvityksestä käy ilmi, että korruptio ilmenee mm. kansalaisten vähättelynä, käsiteltävien asioiden viivyttelynä ja piilotteluna sekä puutteina kilpailutuksessa. Oikeusministeriön erikoisasiantuntija Juuso Oilinki taas on todennut, että ongelma on erityisen suuri kunnissa, joissa kaikki tuntevat toisensa (Yle 21.6.2017). Ruotsin asiantuntijaryhmän korruptioraportin mukaan kunnat joiden asukasluku on noin 60 000 ovat alttiimpia korruptiolle kuin muun kokoiset.

Edellä todetun perusteella on selvää, että myös Hämeenlinnan kaupungin on lisättävä hankintaprosessiensa läpinäkyvyyttä. Kaupunginvaltuusto onkin esim. päättänyt 11.5.2015 Perussuomaisten valtuustoaloitteen pohjalta, että kaupungin ostolaskutiedot julkaistaan. Seuraava merkittävä mahdollisuus lisätä kaupungin hankintojen läpinäkyvyyttä oli hankinta- ja sopimusohje, josta päätettiin kaupunginhallituksessa 29.10.2018.

Perussuomalaiset tekivät ohjeeseen muutoksia, joiden tavoitteena oli lisätä hankintojen läpinäkyvyyttä, vähentää epäeettisen tai korruptiivisen toiminnan riskiä sekä lisätä palveluntarjoajien tasapuolista kohtelua. Esitimme mm. hankintojen perusteluvelvollisuuden laajentamista kaikkiin yli 2000€:n hankintoihin sekä esitettyä alhaisempia suorahankintarajoja. Esittämämme perusteluvelvollisuus lisättiin tekstiin yksimielisesti. Tämä on erittäin tärkeä lisäys, jolla varmistetaan, että myös pienempiä ja suorahankintoja todella harkitaan ja niiden perustelut tulevat avoimesti kaikkien nähtäväksi. Kiitos tästä.

Suorahankintarajojen laskeminen sekä muut ohjeeseen tehdyt muutosesitykset ovat edelleen tavoiteltavia. Hankintarajojen laskeminen mahdollistaisi pienimpienkin tarjoajien osallistumisen tarjouskilpailuun sekä synnyttäisi kaupungille säästöjä. Pienyrittäjien kannalta taas on tärkeää, että kaupunki osaa hyödyntää mm. kevennettyjä hankintamenettelyjä laajasti. Kaupungin hankintaosaamista onkin syytä vahvistaa edelleen.

Aihe(et): Kannanotot, Päätöksenteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihin.
Jaa Twitterissä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *