Eriävä mielipide Linnan Kehitys Oy:n rahoituksesta

Moni on kysellyt, mikä eriävien mielipiteiden merkitys päätöksenteossa oikein on. Kun mielipiteineen jää yksin eikä oma muutosesitys saa kannatusta, voi heti päätöksen jälkeen ilmoittaa jättävänsä eriävän mielipiteen. Tällöin ei ole vastuussa luottamuselimen lopullisesta päätöksestä. Mikäli muutosesityksestä äänestetään, ei eriävää tarvitse jättää. (Toki sen voi silloinkin jättää, koska siinä voi halutessaan perustella omaa näkemystään laajemmin). Äänestys osoittaa, että olet ollut eri mieltä ja olet lopullisesta päätöksestä vastuuvapaa.

Linnan kehityksen ja Hämeenlinnan kaupungin välinen palvelusopimus on jälleen kerran vastoin kaupunkilaisten etua. Tein siitä sen vuoksi muutosesityksen ja jätin alla olevan eriävän mielipiteen.

 

Eriävä mielipide

Kaupunginhallitus 15.1.2018 § 20.
Kaupunginhallituksen päätös kaupungin ja Linnan Kehitys Oy:n välisestä palvelusopimuksesta vuodelle 2018.

Muutosesitys

Esitän, että palvelusopimuksen perusrahoitusta leikataan 500 000€ ja sopimuksen sisältöä muutetaan sen mukaisesti sekä realistiseksi.

Eriävän mielipiteen perusteluja
Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen Linnan Kehityksen palvelusopimuksesta ensimmäisen kerran 20.1.2014. Valtuusto on asettanut yhtiölle sitovat tavoitteet ja mittarit vuodesta 2015 alkaen, mutta ne ovat useamman vuoden työstämisestä huolimatta edelleen epämääräisiä ja puutteellisia. Edes yhtiölle asetetut tavoitteet vuodelle 2018 eivät ole sellaisia, että ne voidaan saavuttaa yhtiön omalla toiminnalla ja ovat myös mitattavia. Kaupunginhallituksen 15.1.2018 hyväksymässä palvelusopimuksessa on määritelty aikaisempaa tarkemmin, miten yhtiö toteuttaa sille annetut tehtävät. Tavoitteita on kuitenkin yhtiön taustaan peilaten mahdotonta saavuttaa.

Linnan Kehitys ei ole usean vuoden kehittämisestä ja runsaasta rahoituksesta huolimatta päässyt sille asetettuihin tavoitteisiin. On epärealistista kuvitella, että rahoituksen lisääminen tai pitäminen ennallaan parantaisi tilannetta.

Yhtiön toiminta on ollut pääosin piilossa veronmaksajilta, eikä kaupungin johto ole tosiasiallisesti kyennyt ohjaamaan yhtiön toimintaa, sillä siitä saadut tiedot ohjaaville elimille ovat olleet hyvin niukkoja. Yhtiö ei esim. vieläkään ole esittänyt liiketoimintasuunnitelmaansa. Yhtiön tekemät hankinnat ovat niin ikään olleet yhtiön toimintaa ohjaavilta luottamushenkilöiltä sekä sen toimintaa rahoittavilta veronmaksajilta piilossa. Yhtiön tekemiä sopimuksia hankinnoista tai erilaisista yhteistyömuodoista ei ole voinut tarkistaa. Myös yhtiön toiminta Kantolan tapahtumapuiston osalta on ollut erittäin epämääräistä. Pätevin laskelmin osoitettavissa olevia tietoja Kantolan tapahtumapuistoon liittyvistä, kaupunkikonsernin menoista ja tuloista ei ole useista pyynnöistä huolimatta esitetty.

Kyseessä on myös uskottavuus-, luotettavuus- ja avoimuusasia. Kaupunki hankkii edelleen palvelusopimuksen myötä Linnan Kehitys Oy:ltä sellaisia elinvoimapalveluja, jotka olisi syytä hoitaa kaupungin omana toimintana. Esim. kaupungin imagon, yhteistyöverkostojen ja elinvoiman kehittämisen pitäisi olla suoraan kaupungin ylimmän johdon vastuulla ja ohjauksessa. Palvelusopimus sisältää myös useita kokonaisuuksia, jotka olisi asianmukaista kilpailuttaa. Palveluja, joita lukuisat ammattitaitoiset yrittäjät pystyisivät tuottamaan, on annettu ilman kilpailutusta suoraan Linnan Kehityksen tuotettavaksi. Tämä kaupungin suorahankinta yhtiöltä on markkinahäiriköintiä ja heikentää markkinoilla toimivien yritysten luottamusta kaupunkia kohtaan. Myös yritysten tasapuolista kohtelua on mahdotonta valvoa Linnan Kehitys Oy:n toiminnan osalta osakeyhtiölain vuoksi.

On epärealistista kuvitella, että yhtiö kykenisi saavuttamaan sille asetettuja tavoitteita. Palvelusopimukseen tehtävä 500 000€:n leikkaus ohjaisikin elinvoimapalvelujen kokonaisvaltaista johtamista, ohjaamista ja toteuttamista suoraan kaupungin ylimmän johdon alaisuuteen. Tehtävien siirtyminen suoraan kaupunkiorganisaation tuotettavaksi mahdollistaisi niiden toteuttamisen julkisuuslain mukaisesti sekä kaupunkirakennetoimialan kanssa tiiviissä yhteistyössä. Ostopalvelut kilpailutettaisiin avoimesti, asianmukaisesti ja laadukkaasti. Elinvoimapalvelut tuotettaisiin kokonaisuudessaan huomattavasti nykyistä läpinäkyvämmin, taloudellisesti kestävämmin sekä vaikuttavammin.

Tämä eriävä mielipide on liitettävä pöytäkirjaan.

__________________
Lulu Ranne, Hämeenlinnassa 21.1.2018

Aihe(et): Kannanotot, Päätöksenteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihin.
Jaa Twitterissä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *